Big adventure


Jag har ju som sagt tillbringat min midsommarhelg i Norge med familjen plus morbror med fru. Dessutom följde Simon och Tobbe med. Vi hade det skitbra (iaf jag sen sket jag i vad dom andra tyckte) och fiskade så gott som oavbrutet. Vi var ihärdiga som fan men hade inte så jävla stor fiskelycka tyvärr.
Vädret var skit och vi fick klä på oss minst 4 lager kläder för att inte frysa till is ute på havet.

Det började med att vi fick lite småfisk första dagen. Det var tråkigt att inte få så mycket så vi fiskade inte så ihärdigt då. På midsommareftermiddagen/kvällen gav jag simon å tobbe oss iväg för att testa fiskelyckan lite ytterligare, men det gick ju som det gick..
På natten så gav vi oss ut igen, men den här gången var det enbart jag och tobbe. Det var en "vrickat" nice kväll, som tobbe skulle ha sagt. Helt stilla på havet, molnen gjorde upp ett stort fett hål ovanför oss för att släppa förbi lite blå himmel, tyst, inte allt för kallt och riktigt skönt. Efter bara ett litet tag ute i båten ser jag två tumlare och säger till tobbe. Vi försökte köra närmare med båten men när vi kom för nära så simmade dom små sillbitarna iväg. Vi hade turen att få se dom i säkert en timmes tid innan de försvann för gott.

Jag fick en stor fisk på kroken som tyvärr släppte upp vid ytan. När klockan var runt 4 på morgonen så letade vi oss hemåt.

Vi fiskade på lördagen utan att fånga någon fisk värd att nämna även fast vi testade olika pirkar å olika ställen på havet. Men på natten så vände oturen. Jag tobbe simon å issa fiskade ett tag inne vid land innan vi ville testa en bit ut i fjorden. Vi åkte rakt utåt mot mitten av fjorden när ekolodet helt plötsligt sa att det var 10 meter djupt. 2 sekunder innan det sa den att det var 110 meter djupt. Sedan gick larmet på att det var för grunt så inte båten skulle gå på grund. Då satt vi mitt ute på fjorden där det, enligt sjökortet, skulle vara cirka 200 meter djupt. Vi hade samma kväll fått reda på att det nyligen gått in en flock med 60-70 valar in i just den fjorden. Då började vi skrämma isabelle med att det säkert var en flock med valar under oss som visades på ekolodet. Det skrämde upp henne och hon blev lagomt roligt att prata med. :P
Det slutade med att vi fick skjutsa in henne till land så vi kunde fortsätta fiska.
När vi hade fortsatt fiska ett tag fick jag tillslut ett napp och trodde jag hade fått en liten fiskfjant bara, men den visade sig vara helt okej storlek. Det var en torsk på minst 3 kg, dock tror vi att den vägde ungefär 4 kg. Efter ett tag fick tobbe en ännu större torsk som vägde ungefär ett kilo mer. Det var grymt roligt och vi stannade ett jäkla tag för att fortsätta fiska.
Tyvärr fick ingen av oss någon mer torsk. Däremot vever tobbe upp sitt fiskespö för han tror att han fått en ovanligt slö fisk på kroken som inte gjorde motstånd. När han lyfter upp kroken ovanför vattnet såg vi att det var en jävla krabb-krabat som fastnat i kroken! Skaldjur. Mums.
Innan vi var hemma hade klockan slagit 0500. Det var inge problem att slockna då.


Idag har vi mest åkt bil hem igen. Det var ganska segt men gick ovanligt snabbt tack vare att jag lyckades somna.

Vi åt förresten fisken med lite stekt bacon till idag. Smaskens! :D



Kommentarer
Postat av: moa

Men du gubben, jag hade det iaf jobbigas! Du hade iaf skojj under tiden ;) Menmen, inge mer Norge för dig i sommar. Hoho! Saknar och älskar dig älskling <3

2009-06-22 @ 01:28:13
URL: http://moatoresson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0